5 hoitamattoman trauman paljastavaa merkkiä

Trauma on yleisempi kuin useimmat meistä tajuavatkaan. On melko helppoa käsittää esim. sodan, suuronnettomuuden tai väkivallanteon traumatisoiva vaikutus, ja ymmärtää, että tällaisten järisyttävien tapahtumien jälkeen ilmenee takaumia, välähdyksenomaisia muistikuvia tai selittämätöntä raivoa ja muita post-traumaattisen stressioireyhtymän tunnusmerkkejä. Totuus on silti se, että traumoja syntyy monista sellaisistakin syistä, jotka eivät päälle päin näyttäydy traumatisoivina ja siksi myös traumatisoituneen selviytymiskeinot ja traumastressin vaikutukset eivät ole välttämättä niin ilmeisiä, helposti tunnistettavia ja traumatisoitumiseen yhdistettäviä.


Seuraavassa viisi paljastavaa merkkiä siitä, että sinulla on käsittelemätön ja diagnosoimaton trauma systeemissäsi, eli kehossasi/ mielessäsi/hermostossasi.



1. Vastustus


* Olet kaiken aikaa jumissa, etkä tunne pääseväsi millään ilveellä elämässä eteenpäin.

* Viivyttelet ankarasti. Vaikka tiedät että jotkut asiat on pakko tehdä, niin et vaan saa niitä tehtyä.

* Käytät yleisesti hyväksi havaittuja käytöksen muokkausstrategioita, kuten tavoitteen asettaminen, rutiinit, lupausten tekeminen, to do-listat jne, mutta ne eivät vain tunnu toimivan tai vaativat kohtuuttomasti vaivaa.

* Sinulla on täysin passiivinen ja näkymätön olo, ikään kuin et löytäisi sisäistä draiviasi.


Jos tunnistat itsesi tästä, niin elät todennäköisesti enemmän tai vähemmän

autonomisen hermostosi jäädy/lamaannu/jähmety tilassa.


2. Syöt superterveellisesti, mutta voit silti huonosti


* Syöt hyvin (enimmäkseen prosessoimatonta puhdasta ruokaa) ja treenaat säännöllisesti.

* Noudatat sinnikkäästi lääkärin tai ravintoasiantuntijan tai muun ammattilaisen neuvoja.

* Sinulla on edelleen ruoansulatusongelmia.

* Sinulla on kroonisia terveysongelmia ruokavaliostasi huolimatta.

* Sinun on lähes mahdotonta laihtua.


Näistä ongelmista kärsiessäsi, mielesi lisäksi kehosi ja koko fysiologinen systeemisi

ovat jäädy/lamaannu/jähmety tilassa. Aineenvaihduntasi on superhidas, etkä saa

tarpeeksi happea soluihisi. Koko kehosi haluaa vain horrostaa ja piiloutua.


3. Olet ahdistunut ja pelokas ja saat paniikkikohtauksia ilman

selvää syytä.


* Teet mindfulness-harjoituksia ja harjoitat positiivista psykologiaa, ja olet silti ahdistunut ja saat paniikkikohtauksia.

* Aloitat päiväsi tehden mentaaliharjoituksia ja noudatat terveellisiä rutiineja ja olet silti täynnä pelkoa ja epävarmuutta.

* Tunnet voimakkaasti ja paljon kehollasi – perhosia vatsassa, ärsytystä, kireyttä palleassa, rinnassa ja leuassa, tai sitten päinvastoin et tunne juuri mitään kehossasi.

* Sisäinen puheesi on äänekästä ja negatiivista tai pakottavaa.


Autonominen hermosto etsii uhkia ja vaaroja ulkopuolelta ja haluaa taistella ja paeta. Nämä selviytymismekanismit ilmenevät uudestaan ja uudestaan, kunnes ne kohdataan ja käydään läpi. Tuntemukset eivät tule ulkopuolelta ja nykyhetkestä, vaan sisältäsi ja menneisyydestäsi, jossa koko systeemisi on jumissa.


4. Itsetuhoinen jumittaminen toksisissa ihmissuhteissa


* Pysyttelet epätyydyttävissä ja epäterveissä suhteissa

* Et tajua, mikset pysty muuttamaan epäterveisiin suhteisiin ajautumistasi

* Koet erittäin vaikeaksi vetää rajoja tai tehdä nopeita päätöksiä

* Olet vieraantunut vaistonvaraisista tuntemuksistasi (”gut feelings”) ja siitä mikä olisi turvallista ja mikä ei.

* Myrkytät suhdetta itseesi epäilyllä ja mollaamisella, mikä tekee vaikeaksi itseilmaisun ja esim. uralla etenemisen.

* Sinun on vaikeaa tehdä totuudenmukaisia/ neutraaleja havaintoja itsestäsi.


Kun sekä keho, että hermosto ovat jatkuvasti valtavan selviytymisstressin alaisena, on lähes mahdotonta totuudellisesti arvioida ympäristöään ja tajuta mikä on turvallista ja mikä ei. Tämä on usein merkki koetusta varhaisesta traumasta tai kiintymyssuhdetraumasta. Kun nämä merkit täyttyvät kohdallasi, niin sinun selviytymiskeinosi ja reaktiosi stressiin on usein yhdistelmä: taistele, pakene, lamaannu.


5. Krooniset fyysiset ja mielenterveyden ongelmat


* Sinulla on kroonisia sairauksia (kuten fibromyalgia, burnout, chrohnin tauti, IBS, autoimmuunisairaudet, masennus, ahdistus, ADD, migreeni päänsäryt, unettomuus ja muut univaikeudet)

* Kärsit kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja/tai kroonisista kivuista

* Sinulla on heikko immuunipuolustus ja tuntuu, ettei kehossasi ole juuri lainkaan energiaa tai kykyä tuottaa sitä. Keho kamppailee jatkuvasti toipuakseen, uudistuakseen ja korjatakseen itseään.

* Olet tavannut kaikki mahdolliset terveyden ja sairauden asiantuntijat saamatta todellisia vastauksia tai kestäviä tuloksia.

* Saat kuulla jatkuvasti, että kaikki kokemasi on vain ”korviesi välissä.”


Kehoon ja hermostoon varastoitunut stressi aiheuttaa autonomisen hermoston säätelyn häiriintymistä ja sen häiriöt vaikuttavat koko ihmisen fysiologiaan. Yllä olevat merkit tunnistaessasi selviytymiskeinosi on todennäköisesti jähmettyminen, jonka alle on hautautuneena intensiivinen taistele ja pakene reaktio.


Useimmat meistä tunnistavat itsensä yhdestä tai useammasta kohdasta.

Se on tavallista.


Trauma on tavallista.


Hyvä uutinen on se, että jokaisella on potentiaalia kasvattaa kykyään parantua. Kun tunnistat tiukassa istuvia, jähmeitä ja vaikeasti muutettavia oireita ja käytösmalleja, olet jo ottanut ensimmäisen ison loikan paranemisen ja eheytymisen tiellä. Tietoisuus siitä miten asiat ovat nyt ja mistä ne johtuvat on kaiken A ja O.


Seuraavaksi on aika hankkia lisää tietoa parantavista askelista ja ryhtyä hommiin. Kirjoitan blogissani jatkossa enemmän näistä paranemisen osatekijöistä peilaten omia kokemuksiani tutkittuun tietoon.

Lähteet:

Peter Levine: Waking the Tiger

Peter Levine: In an Unspoken Voice

Irene Lyon: SBSM Scientuitive Fitness & Wellness education


648 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki